انرژی‌های طبیعی جایگزین سوخت‌های فسیلی می‌شوند

انرژی‌های طبیعی جایگزین سوخت‌های فسیلی می‌شوند

نرگس قیصری – گروه معدن: استفاده از منابع طبیعی همچون آب و باد و خورشید برای تولید انرژی از سال‌های قبل مورد توجه کشورهای پیشرفته و صنعتی قرار گرفته و امروزه شاهد تولید انرژی از این منابع و استفاده از آن حتی در صنایع معدنی هستیم.
اتمام منابع یک سرنوشت محتوم برای سوخت‌های فسیلی است که به‌دلیل استفاده روزافزون بشر از منابع طبیعی در آینده نه‌چندان دور رخ خواهد داد. بنابراین استفاده و جایگزین کردن انرژی‌های نوین به جای سوخت‌های فسیلی، یک راه‌حل غیرقابل گریز برای تامین سوخت صنایع به‌ویژه صنایع معدنی به‌شمار می‌رود.
وفور منابع انرژی در طبیعت
سیداحمد مشکانی، استاد دانشگاه معدن تهران و مدیر گروه «زرمش» درباره استفاده از انرژی‌های نوین و کاربرد آنها در معدن و صنایع معدنی به صمت می‌گوید: در طبیعت و زمین منابع فراوان انرژی وجود دارد که می‌توان با بهره‌گیری از آنها نسبت به تولید انرژی نوین اقدام کرد. انرژی گرمایی موجود در زمین یا همان زمین گرمایی، نور خورشید و باد و… ازجمله انرژی‌های موجود در طبیعت است.
وی به ویژگی‌های مثبت منابع انرژی طبیعی اشاره کرد و افزود: انرژی‌های طبیعی تجدیدپذیر و تمام نشدنی هستند. به عنوان مثال نور خورشید و انرژی زمین گرمایی همواره وجود داشته و می‌توان با مهار کردن و تبدیل آن به انرژی زمینه استفاده از آن را فراهم کرد. همچنین یکی دیگر از پارامترهای مهم درباره منابع انرژی سازگار بودن با محیط‌زیست است، به گونه‌ای که باعث پایداری محیط‌زیست می‌شوند و مانند برخی از منابع انرژی که باعث به وجود آمدن مشکلات زیست‌محیطی می‌شوند، آسیبی به محیط‌زیست وارد نمی‌کنند. مشکانی در ادامه گفت: از دیگر ویژگی‌ها و نکات مثبتی که درباره انرژی‌های نوین وجود دارد، بزرگ بودن میزان ذخایر آنهاست. به عنوان مثال انرژی زمین گرمایی می‌تواند به تنهایی انرژی چندین کشور را تامین کند.
از سوی دیگر میزان هزینه‌هایی که برای تولید انرژی از این منابع می‌شود در صورتی که فناوری‌های مورد نیاز وجود داشته باشد به مراتب کمتر از هزینه‌هایی است که در دیگر بخش‌های تولید انرژی صرف می‌شود. وی افزود: در بخش معدن و صنایع معدنی امکان استفاده از منابع انرژی طبیعی بنا به محل قرارگیری آنها تعیین می‌شود، به این ترتیب از معادنی که در مناطق گرمسیر و خشک قرار گرفته‌اند از انرژی خورشیدی و تبدیل آن به انرژی برق می‌توان استفاده کرد و به این ترتیب دیگر نیازی به انتقال انرژی نبوده و با این روش بخشی از هزینه‌های تولید کاهش پیدا می‌کند. وی ادامه می‌دهد: به عنوان مثال در ایران یکی از هزینه‌هایی که در فعالیت‌های معدنی باعث بالارفتن هزینه انتقال انرژی می‌شود و روی قیمت تمام‌شده محصول نیز تاثیرگذار خواهد بود، معادن و صنایع معدنی هستند که در استان یزد قرار گرفته‌اند که می‌توانند با استفاده از نور خورشید یا باد نسبت به تولید انرژی برق اقدام کرده و به این ترتیب انرژی نوین را جایگزین سوخت‌های فسیلی کرده و هزینه‌های مربوط را کاهش دهند.
مشکانی با اشاره به اینکه ذخایر سوخت فسیلی روزی تمام خواهند شد افزود: در اختیار داشتن دانش فنی و سرمایه‌گذاری برای تولید انرژی از منابع طبیعی نیاز صنایع و معادن را به انرژی تامین می‌کند.
(نرگس قیصری – گروه معدن – برگرفته از روزنامه صمت مورخ 1393/12/24)

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.