طلا در ایران به خواب نمی‌رود

طلا در ایران به خواب نمی‌رود

محبوبه ناطق – گروه معدن: کارشناسان تحلیلی جدید برای کاهش قیمت طلا در سال آینده دارند آنها معتقدند در سال آینده قیمت طلا از کاهش بیشتری برخوردار است و سقف کاهش قیمتی که در روزهای انتهایی سال ۲۰۱۴م شکست، باز هم ادامه‌دار خواهد بود.
البته برخی معتقدند نوسان قیمتی ادامه داشته باشد ولی پیش‌بینی کارشناسان بر این است که کاهش قیمت نفت در کنار افزایش نرخ دلار، به کاهش بیش از این برای طلا بینجامد.
این تحلیل در شرایطی مطرح می‌شود که قیمت نفت در بازارهای جهانی روند نزولی به خود گرفته و قیمت طلا تحت تاثیر این اتفاق قرار گرفته است. بر اساس این ادعا چنانچه روند نزولی قیمت نفت در بازارهای جهانی ادامه داشته باشد قیمت طلا همسو با آن گام بر خواهد داشت و طلای سال ۲۰۱۵م با قیمتی کمتر به فروش خواهد رفت. گفتنی است تحلیلگرانی که بر این باور هستند که قیمت طلا در سال ۲۰۱۵ میلادی کاهش پیدا می‌کند، برآورد کرده‌اند قیمت این فلز گران بها در بازه‌ای میان ۱۰۵۰ تا ۱۰۹۰ دلار قرار خواهد گرفت.
در این صورت، این سوال پیش می‌آید که وضعیت معادن طلای ایران که در چند سال اخیر توسعه یافته و یا در حال توسعه هستند چه خواهد شد؟ آیا تولید و استخراج طلا مقرون به صرفه خواهد بود یا کاهش قیمت طلا در سال آینده میلادی، معادن طلای داخلی را نیز با خود به قعر خواهد برد.
میزان تولید و بازار مصرف مهم است
هر اونس طلا در بازارهای جهانی که چهارشنبه هفته گذشته در قله ۱۱۷۵ دلاری آرام گرفته بود، جمعه بعدازظهر با افزایش قیمت به ۱۱۹۶ دلار رسید. این پرواز ۲۱ دلاری هر اونس طلا در بازارهای جهانی در شرایطی اتفاق افتاد که روز چهارشنبه هفته گذشته که به طور تقریبی آخرین روز کاری سال ۲۰۱۴م برای بازارهای جهانی بود اما فعالیت‌های پراکنده برخی بازارها سبب شد قیمت طلا شرایط بی‌نظمی را سر کند.
بر این اساس، قیمت طلا درست در آخرین ساعت‌های سال میلادی در روزهای پنج‌شنبه و جمعه، توانست خود را بار دیگر در مرز ۱۲۰۰ دلاری برای هر اونس قرار دهد. همین امر باعث تحلیل‌های دیگری از وضعیت قیمت طلا شده است به طوری که احمد مشکانی، استاد دانشگاه و فعال معدن معتقد است کاهش نرخ طلا یکی از دو تحلیل موجود محسوب می‌شود ضمن اینکه وی معتقد است قیمت طلا در ایران از قیمت‌های جهانی چندان پیروی نمی‌کند.
وی با بیان اینکه فقط معدن طلای موته دولتی است و طلای زرشوران نیمه دولتی و معادن طلای اخترچی، آق دره و زر مهر خصوصی هستند و دیگر معدن قابل توجه و بنامی در این حوزه در حال بهره‌برداری نداریم، اضافه می‌کند: در مورد قیمت طلا دو تئوری وجود دارد؛ یک تئوری بر اساس کاهش قیمت نفت و افزایش قیمت دلار، بر استمرار کاهش قیمت طلا در سال آینده تاکید دارد و یک تئوری دیگر معتقد است این روند موقتی است و طلا در سال آینده افزایش پیدا می‌کند و در هر دو حالت فقط تحلیل‌ها و تئوری‌ها را داریم مطرح می‌کنیم و ممکن است احتمال هر کدام از این گزینه‌ها به اندازه دیگری باشد.
وی می‌افزاید: تئوری اول بیشتر از وجهه سیاسی مطرح می‌شود ولی به این نکته باید توجه کرد که این نرخ‌ها قرار است در چه بازاری تاثیر بگذارد؟ مصرف طلا در ایران و میزان تولید در قیمت نهایی موثر است. مصرف در ایران منحصر به ضرب مسکوکات و زیورآلات می‌شود.
ما صنایع الکترونیکی که یکی از مصرف‌کنندگان طلا هستند را نداریم و از طرف دیگر میزان تولید طلای معادن ایران در حد نیاز داخلی است و بلکه یک پنجم نیاز داخل را تامین می‌کند و برای تامین نیاز بازار ایران به واردات ۳ تا ۵ میلیون تن دیگر طلا نیاز داریم. وی با اشاره به اینکه باید دید خواست دولت در قیمت طلا چگونه خواهد بود، اضافه می‌کند: بانک‌ها و موسسات مالی یکی از وارد‌کنندگان و عرضه‌کنندگان مهم طلا در ایران هستند و سیاست‌های آنها در قیمت نهایی طلا در بازار داخل ممکن است روندی بر خلاف جریان جهانی‌اش داشته باشد؛ ضمن اینکه من معتقدم تئوری دوم در سال آینده اتفاق خواهد افتاد و قیمت‌ها باز هم افزایش خواهد یافت.
مشکانی ادامه می‌دهد: از طرف دیگر تولید معادن محدود طلای ما بیش از یک میلیون تن در سال نیست و از آنجا که هر چه تولید می‌شود در بازار داخل برایش تقاضا وجود دارد بنابراین همواره می‌بینیم با کاهش قیمت جهانی طلا، بازار داخل بلافاصله واکنش نشان نمی‌دهد و حداقل در مقابل کاهش قیمت‌ها مقاومت می‌کند. به همین دلیل وضعیت را برای معادن طلای ایران نگران‌کننده نمی‌بینم.
این فعال معدن ادامه می‌دهد: اگر هزینه استخراج طلا از معادن را در هر گرم ۳۵ هزار تومان و هزینه فرآوری را ۶۵هزار تومان و حقوق دولتی را ۱۰ هزار تومان در هر گرم بدانیم، برای معدنکار ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان در هر گرم سود باقی می‌ماند. بنابراین پیش‌بینی می‌کنم با کاهش قیمت طلا و رسیدن به کف قیمت، بازهم تولید طلا برای تولیدکنندگان به صرفه باشد، مگر معدود معادنی که عیار طلای استحصالی‌شان بسیار پایین است و هزینه تمام شده آنها بیشتر می‌شود. اگر چه این‌گونه نیز می‌توان محاسبه کرد که سایر هزینه‌های تولید و استحصال طلا در عیار‌های مختلف مانند هزینه حمل‌ونقل و… یکی است و معدنکاران طلا بازهم می‌توانند به خوبی به کار خود ادامه دهند.
(محبوبه ناطق – گروه معدن – برگرفته از روزنامه صمت مورخ 1393/10/09)

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.