پیشبینی قیمت روی در سه ماههٔ سوم

پیشبینی قیمت روی در سه ماههٔ سوم

همه‌گیری ویروس کرونا، امسال به همه بازارها و زنجیره‌های عرضه در سراسر جهان ضربه زد و روی هم استثناء نبوده است. در سه ماهه اول، قیمت روی نوسان زیادی داشت و به بیشترین و کمترین مقدار خود رسید؛ در ۲۲ ژانویه امسال، قیمت هر تن روی ۲۴۶۶ دلار بود و در ۲۵ مارچ به ۱۷۷۳.۵ دلار رسید که کمترین میزان تا این لحظه بوده است. کاهش قیمت روی نسبت به دیگر فلزات پایه در بازار بیشتر بود؛ به طور مثال در مقایسه با مس که قیمت آن تنها ۲ درصد افت کرد. در سه ماهه دوم امسال، افزایش آرام قیمت روی نشان از یک ریکاوری در بازار بود، (با این حال همین افزایش کند هم از پیشبینی‌ها سریع‌تر اتفاق افتاد) طوری‌که قیمت هر تن آن از ۲۰۰۰ دلار عبور کرد و در حال حاضر، قیمت هر تن آن در حدود ۲۰۹۴ دلار است.
با توجه به اعمال محدودیت‌های مرتبط با کرونا در کشورهای آمریکای لاتین مانند مکزیک، بولیوی و پرو که کشورهای اصلی تولیدکننده‌ روی هستند، عرضه روی کاهش داشت اما پیشبینی می‌شود که کاهش عرضه در سه ماهه سوم نسبت به سه ماهه دوم کمتر باشد، به این صورت که میزان تولید در سه ماهه سوم نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته ۵۰ هزار تن کمتر باشد که این رقم برای سه ماهه دوم در حدود ۲۸۰ هزار تن بود.
به نظر می‌رسد در ماه‌های آینده، تقاضا برای روی افزایش یابد، به ویژه از طرف کشورهای آسیایی که بزرگ‌ترین مصرف کنندگان فلزات پایه در جهان هستند و حدود نیمی از تقاضای جهانی را به خود اختصاص می‌دهند. البته یک عامل کلیدی دیگر که در تقاضا مؤثر است، موج دوم کووید-۱۹ است که ممکن است روند ریکاوری کنونی را تهدید کند. پیشبینی شده است که تقاضا برای روی و فولاد برای استفاده در قسمت ساخت و ساز و همچنین زیرساخت به دلیل سرمایه گذاری در ساخت مدارس، بیمارستان و سایر پروژه ها، افزایش یابد. گروهCRU یک ریکاوری جزئی برای تقاضای روی در سه ماهه سوم پیشبینی می‌کند و انتظار افزایش ۷.۵ درصدی قیمت را دارد و قیمت هر تن روی را به طور متوسط حدود ۲۰۰۰ دلار پیش‌بینی کرده است.

تاریخ انتشار: July 9, 2020
منبع: investingnews.com

گردآورنده : حامد هژبر – بخش تجاری گروه معدنی و بازرگانی زرمش

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.