معرفی فلز مس – قسمت نوزدهم

معرفی فلز مس - قسمت نوزدهم

فرآوری کانسنگ مس

در حال حاضر، هیدرومتالورژی در درجه اول برای کانسنگ‌های اکسیدی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگرچه، تحقیقات برای امکان‌پذیر شدن استخراج مس از سولفیدهای اولیه به شکل اقتصادی و قابل رقابت با روش‌های ذوبی، در جریان است. فرآیندهای هیدرومتالورژی دارای مزیت‌هایی نسبت به فرآیندهای پیرومتالورژی هستند که شامل موارد ذیل می‌گردد:

  • کانسنگ‌هایی با عیار پایین‌تر می‌توانند مورد بهره‌برداری قرار گیرند.
  • به علت استفاده از دمای پایین‌تر، بازده انرژی بالا می‌رود (با وجود این که مقدار زیادی نیروی برق در مرحله الکترووینیگ مورد نیاز است).
  • تاثیر این روش روی محیط زیست کمتر می‌باشد، زیرا جریان باطله به صورت مایع بوده و به طور مثال در مقایسه با گاز دی‌اکسید سولفور که در زمان ذوب تولید می‌گردد به شکل آسان‌تری محاط و خنثی می‌گردد.
  • هزینه‌های سرمایه‌گذاری و اجرایی در روش‌های هیدرومتالورژی پایین‌‎تر می‌باشد، لذا این روش از نظر اقتصادی برای واحدهای کوچک به صرفه‌تر است.

روش‌ مناسب فرآوری با توجه به نوع کانسنگ انتخاب می‌گردد و اغلب نسبت به موقعیت جغرافیایی کانسار و مشخصات کانی‌شناسی خاص آن بهینه‌سازی می‌شود. ترکیب و بافت کانسنگ و کانی‌های باطله موجود، در دسترس بودن نیروی انسانی، آب و برق از عوامل مهم و موثر در تصمیم‌گیری به شمار می‌آید.
منبع: British Geological Survey, Natural Environment research Council
گردآوردنده: فرزانه فخامتی، بخش فنی گروه معدنی و بازرگانی زرمش

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.