مس باغ سنگی

پروژه ها

محدوده اکتشافی باغ‌سنگی دارای پروانه اکتشاف به مساحت ۱۸ کیلومتر مربع در استان خراسان جنوبی، ۱۰ کیلومتری شمال‌غرب دهستان درح واقع شده است. این محدوده معدنی جزیی از حوضه فلیشی زون ساختاری شرق ایران محسوب می‌گردد.

مشخصات ذخیره:
تیپ کانی‌سازی: مس مسیوسولفید احتمالی تیپ قبرس و منیزیم در واحدهای الترامافیک دگرسان
پاراژنز کانه‌ها: کالکوسیت، مالاکیت، کریزوکلا، هونتیت و منیزیت
نوع گانگ: هماتیت، لیمونیت، گوتیت، تالک، سرپانتین و اپیدوت
پاراژنز ژئوشیمیایی: (Cu, Zn), (Au, S), Mg

زمین شناسی:
جنس سنگ ميزبان: گابرو، واحدهای الترامافیک‌، لیستونیت، دیاباز
سن سنگ ميزبان: کرتاسه
آلتراسیون: آرژیلیکی، کلریتی و اپیدوتی، سرپانتینی و تالکی شدن، هماتیتی، سیلیسی

ابعاد ذخیره:
مس: در گستره‌ی طولی و عرضی به ترتیب ۳۵۰ و ۱۵۰ متر کانی‌سازی مس به صورت ناپیوسته شناسایی شد و همچنین حجم کار قدیمی و دپوی ماده معدنی در محدوده بسیار بالا می باشد که این شواهد حاکی از وجود ابعاد گسترده‌ی کانی سازی در محدوده می‌باشد.
منیزیم: در گستره‌ی طولی و عرضی به ترتیب ۹۰۰ و ۵۰۰ متر کانی‌سازی منیزیم به صورت منیزیت و هونتیت به طور ناپیوسته و منقطع شناسایی شد و همچنین کار قدیمی برای استخراج منیزیم در محدوده مشاهده شد که نشان­دهنده ابعاد گسترده‌ی کانی‌سازی منیزیم می‌باشد.
کانی­‌سازی مس در محدوده حداقل 66370 تن تخمین زده شده که با توجه به شواهد و ابعاد کانی­‌سازی مس افزایش دخیره محتمل و نیاز به اکتشافات عمقی می‌باشد.
کانی­‌سازی منیزیم در محدوده در حدود 156200 تن تخمین زده شده است.

عیار ماده معدنی:

مس با میانگین 0/8 درصد
منیزیت با وزن مخصوص 2/6 تن بر مترمکعب.

زیرساخت:

دهستان درح دارای آب، برق و تلفن می‏ باشد که در ۱۰ کیلومتری محدوده قرار دارد و محدوده دسترسی خوبی (کمتر از ۲ کیلومتر) به جاده آسفالته سربیشه-گمرک مرزی ماهی رود دارد. در محدوده به جز جاده خاکی زیرساخت‏ و انرژی وجود ندارد.

 عملیات اکتشافی انجام شده:

گردآوری اطلاعات موجود؛ شامل نقشه­‌های زمین­‌شناسی و توپوگرافی، گزارشات ارائه شده قبلی و غیره، انجام کارهای دفتری و برنامه­‌ریزی جهت انجام عملیات صحرایی.
پردازش داده­‌های ماهواره­‌ای Sentinel-2 و ASTER  جهت استخراج کانی­‌های دگرسانی مرتبط با کانی­ سازی، تحلیل ساختارها و عوارض زمین‌­شناسی و تفکیک واحدهای سنگی.
بررسی، پردازش و تلفیق لایه­‌های اطلاعاتی پایه، ایجاد بانک اطلاعاتی و تشخیص مناطق مناسب برای اکتشاف.
انجام عملیات صحرایی شامل پیمایش و پی­‌جویی سطح منطقه و مشخص نمودن واحدهای سنگی و عوارض مهم زمین­‌شناسی و نیز تفکیک رگه‌­ها و زون­‌های کانی­‌سازی.
تهیه نقشه زمین‌شناسی در مقیاس 1:20،000 در محدوده ای به وسعت 18/88 کیلومتر مربع.
نمونه­‌برداری از رگه‌ها، زون­‌های کانه‌­دار، هاله­‌های دگرسانی و بقایای معدنکاری باستانی در مرحله پی­‌جویی به تعداد 8 نمونه.
آماده‌­سازی، ارسال نمونه­‌ها و آنالیز شیمیایی طلا و عناصر همراه به روش ICP-OES و Fire Assay به تعداد 8 نمونه، XRF به تعداد 2 نمونه و XRD به تعداد 1 نمونه.
تهیه نقشه توپوگرافی در مقیاس 1:1000 و برداشت تصویر اورتوموزاییک به مساحت 31/85 هکتار  به روش فوتوگرامتری با پهپاد و  96/21 هکتار با دوربین نقشه‌برداری.
 تهیه نقشه زمین­‌شناسی در مقیاس 1:1000 به مساحت 20/97 هکتار.
عملیات ژئوفیزیک به روش IP & RS در 8 پروفیل و 600 ایستگاه.
حفر 18 رشته ترانشه به متراژ کلی 262 متر و حجم 2300 مترمکعب.
حفر 5 حلقه گمانه مغزه­‌گیری  به متراژ 166 متر.
 ارزیابی و تعیین حجم، شکل و تناژ ذخیره محدوده کانی­‌سازی بر اساس ترانشه­‌ها و مغزه‌­های حفاری با استفاده از نرم‌­افزارهای پیشرفته.
تهیه گزارش نهایی (پایان عملیات اکتشاف).