برش (Breccia) – قسمت اول

برش (Breccia) - قسمت اول

تعریف کلی

برش یک اصطلاح کلی می‌باشد که برای نامگذاری گروهی از انواع مختلف سنگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع سنگ‌ها متشکل از طیفی وسیعی از قطعات شکسته سنگی و کانی‌های مختلف هستند. این قطعات اغلب به صورت زاویه‌دار دیده می‌شوند و توسط یک زمینه دانه‌ریز و گاهی اوقات زمینه شیشه‌ای در کنار هم قرار می‌گیرند. این زمینه می‌تواند از نظر ترکیب با قطعات تشکیل دهنده برش، متفاوت و یا یکسان باشد.
برش‌ها اغلب در کجا یافت می‌شوند؟
برش‌ها می‌توانند در بسیاری از محیط‌های زمین‌شناختی تشکیل شوند و در نتیجه در سراسر جهان یافت می‌گردند.

مطالعه برش‌ها از چه نظر حائز اهمیت می‌باشد؟
1- این نوع از سنگ‌ها اغلب ارتباط معناداری با انواع کانسارهای مختلف از جمله اندوژنیک (درون زاد)، اگزوژنیک (برون زاد)، سوپرژن، محیط‌های زیرسطحی و زیردریایی دارند و این امر باعث می‌شود که آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار باشند.
2- برخی از انواع برش‌ها می‌توانند در فهم فرآیند ضربه به اجرام آسمانی، ساختارهای منتج از آن و تاریخچه تکاملی آن‌ها مفید باشند.
3- مطالعه برش‌ها در یک منطقه برای شناخت محیط‌های رسوبی، وقایع تکتونیکی و تکامل ژئودینامیکی آن منطقه در یک بازه زمانی زمین‌شناسی سودمند می‌باشد. همچنین در برخی موارد به عنوان یک نشانگر لرزه‌ای تفسیر می‌شود و از این طریق مشکلات چینه‌ای را حل و فصل می‌نماید.
4- می‌تواند نقش مهمی در درک فرآیندهای اولیه تشکیل منظومه شمسی و همچنین خصوصیات اولیه شیمیایی و کانی‌شناسی داشته باشد.
5- مطالعه برش‌ها دارای پیامدهای اقتصادی و اجتماعی مهمی از جمله اکشتاف هیدروکربن‌ها، اورانیوم، طلا، نقره، سولفیدها و سایر ذخایر معدنی است.
6- این نوع سنگ‌ها به عنوان یک سفره آب بالقوه در مناطق دارای کمبود آب در نظر گرفته می‌شوند.
در ادامه این مطلب به شرح انواع برش و مشخصات آن‌ها پرداخته خواهد شد.
منبع: A brief review on breccia, Matsyendra Kumar Shukla, Anupam Sharma
گردآوردنده: فرزانه فخامتی، بخش فنی گروه معدنی و بازرگانی زرمش

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.