دکتر سبزه ئی

دکتر سبزه ئی

زندگینامه
دوم مهرماه سال 1321 در دهكده خاوه از توابع كاشان بدنيا آمدند. تا كلاس سوم ابتدائى در كاشان و ديپلم رياضى را در سال 1330 از دبيرستان طباطبائى تهران اخذ نموده در همين سال وارد دانشكده فنى دانشگاه تهران شدند و در سال 1344 از بخش معدن اين دانشكده گرايش زمين شناسى فارغ التحصيل شدند و در همان سال به عنوان دستيار كانى شناسى استاد مهندس مصطفى معتمدى با ايشان همكارى داشتند و در ديماه 1333 در بخش سنگ شناسى سازمان زمين شناسى كشور به عنوان پتروگراف مشغول به کار شدند. از بهمن ماه 1346 تا خرداد ماه 48 خدمت نظام وظيفه را در مركز پياده شيراز و مركز توپخانه اصفهان گذراندند و در سال 48 كار خود را در سازمان زمين شناسى كشور از سر گرفتند. در سال 1351 براى گذراندن دوره دكترا به كشور فرانسه عزيمت و در سال 1353 از دانشگاه گرنوبل فرانسه دكتراى دولتى را با درجه بسيار افتخارآميز و تبريك هيئت ژورى روى مسائل سنگ شناسى افيوليتهاى اسفندقه اخذ نمودند. در سال 1353 بر اثر بعضى برخوردهاى نامناسب سازمان زمين شناسى را ترك و به عنوان مدير عامل شركت معدنى دونا مشغول به كار شدند. علاقه وافر به تحقيق و تدريس كار زمين شناسى سرانجام در مهرماه سال 58 ايشان را به سازمان زمين شناسى برگرداند. از آن زمان تا سال 1380 كه بازنشسته شدند در سازمان زمين شناسى كشور مشغول به کار بودند و مدتى نيز پس از بازنشستگى در پژوهشكده علوم زمين به كار و تدريس و تحقيق پرداختند. از مهرماه سال 81 پژوهشكده علوم زمين را ترك و در شركت پارس كانى به عنوان مشاور اكتشافات معدنى مشغول به كار شدند.
از سال 1344 تاكنون در دانشگاههاى تهران، اصفهان، كرمان، پژوهشكده علوم زمين، شيراز، شاهرود، دانشگاه تربيت مدرس، دانشگاه تبريز، دانشگاه شهيدبهشتى دروس مختلفى را تدريس نموده اند.
در مدت كار در سازمان زمين شناسى در كار تهيه نقشه هاى مختلف با مقياس 1:250.000 و 1:100.000 مستقيماً و يا به عنوان ناظر علمى شركت داشته اند و بيش از 20 نقشه زمين شناسى را به چاپ نهايى رسانده اند.
ساير فعاليت هاى ايشان عبارتند از:
1- انتشار واژه نامه زمين شناسى و علوم و فنون كه چاپ پنجم آن انتشار يافته است.
2- انتشار كتاب مبانى ترموديناميك شيميايى براى سنگ شناسان
3- انتشار بيش از 50 مقاله و خلاصه مقاله به زبانهاى فرانسه و انگليسى در مجلات بين المللى
3- انتشار بيش از 70 مقاله و خلاصه مقاله و گزارش داخلى در سازمان زمين شناسى كشور و گردهم آيي داخلى و مجلات داخلى
5- شركت فعال در بسيارى از گردهم آيي هاي داخلى و خارجى
6- همكارى مستمر با بخش خصوصى در زمينه اكتشافات معدنى
7- راهنمايى بيش از 30 تز كارشناسى ارشد و 4 تز دكترا و مشاوره بيش از 30 تز كارشناسى ارشد و دكترا
8- قضاوت بيش از صد مقاله زمين شناسى براى مجلات مختلف داخلى و خارجى
9- تدريس درس ماگماتيسم و دگرگونى ايران در كشور فرانسه
10- اجراى پروژه هاى مختلف تحقيقاتى با دانشگاه مونيخ آلمان و دانشگاه برست فرانسه
11- همكارى با فرهنگستان زيان و ادب فارسى در بخش واژه گزينى.
به گفته دکتر سبزه ئی، گستره هايى دگرگونى و افيوليتها و كانسارهاى وابسته به اين مجموعه همواره برايشان جذابيتى خاص داشته است. در اين راستا ايشان توانسته اند به نوآوري هائى دست يابند كه بارزترين آنها عبارتند از:
1- دريافت ويژگى هاى پلى متامرفيكى دگرگونه هاى زون سنندج- سيرجان و ارائه يك مدل جديد براى تحولات دگرگونى در زون هاى كوهزائى
2- دريافت تحولات مجموعه هاى چندزادى (Polygenetic) افيوليتى ايران و ارائه ديدگاههاى ويژه در مورد پيدايش آنها
3- ارائه يك نظريه جديد در مورد خاستگاه كروميت
4- ارائه يك نظريه جديد در مورد خاستگاه اسكارنهاى ايران
5- ارائه يك الگوى جديد ترموديناميكى در مورد مسائل رودينگيت ها
6- تحقيق گسترده روى خاستگاه كراترهاى قلعه حسن على راين
7- اكتشاف مواد معدنى مختلف مانند سولفات سديم، ولاستونيت، كانى سازى نيكل، كروميت، ورميكوليت، سولفورهاى متراكم و… در نقاط مختلف كشور.
به زبانهاى انگليسى و فرانسه نسبتاً مسلط و به زبانهاى آلمانى و عربى آشنائى دارم.
علاوه بر فعاليتهای علمی، ايشان در هنر موسيقى و خوشنويسى نيز علاقه دارند و ايام فراغت خود را در اين فعاليتها مشغول می باشند.

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.