گسترش فعالیت‌های معدنی با افزایش منابع مالی صندوق بیمه

گسترش فعالیت‌های معدنی با افزایش منابع مالی صندوق بیمه

نرگس قیصری – گروه معدن: همواره منابع مالی و سرمایه از بخش‌های مهم و جدانشدنی فعالیت‌های معدنی محسوب می‌شود، چراکه در صورت نبود آن امکان شروع فعالیت وجود نخواهد داشت یا روند فعالیت را با کندی همراه می‌کند.
با توجه به جایگاه معدن و فعالیت‌های معدنی در کشور، منابع مالی برای بخش‌های مختلف از اکتشاف تا فرآوری مواد معدنی و تولید محصول، نقش مهم و بسزایی برای ادامه فعالیت‌ها دارند. حال با توجه به این موضوع در چند سال گذشته اقداماتی برای ارائه تسهیلات برای معدنکاران انجام شده که یکی از آنها راه‌اندازی صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی است. صدور ضمانتنامه برای بانک‌های ارائه‌دهنده تسهیلات از موارد مهمی است که می‌توان به آن اشاره کرد اما آنچه که باید مورد توجه قرار گیرد این است که در صورت افزایش منابع مالی این صندوق می‌تواند کمک بزرگی به بخش معدن کند. به این ترتیب که با ارائه تسهیلات با نرخ بهره کمتر بر سرعت بخشیدن به فعالیت‌های معدنی و توسعه آن افزوده خواهد شد.
تاثیر مثبت صندوق بیمه بر فعالیت‌های معدنی
سید احمد مشکانی استاد دانشگاه و کارشناس معدن در باره صندوق بیمه معدنی و میزان تاثیر آن بر فعالیت‌های این بخش در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: صندوق بیمه معادن که چندین سال از سابقه فعالیت آن می‌گذرد بر فعالیت‌های معدنی تاثیر مثبتی داشته و می‌تواند باعث جذب سرمایه‌گذار در بخش معدن شود. وی افزود: برای دریافت تسهیلات از صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی افراد متقاضی درخواست خود را بسته به نوع فعالیت در بخش‌های مختلف از اکتشاف تا فرآوری به صندوق ارائه داده تا کارشناسان با بررسی طرح و درخواست نسبت به تایید آن اقدام کرده و در نهایت اعتبار تایید شده به‌وسیله بانک یا صندوق بیمه به متقاضی پرداخت می‌شود. مشکانی در ادامه اظهار کرد: به دلیل زیاد بودن تعداد متقاضیان برای دریافت تسهیلات در برخی موارد کارشناسی‌ها از دقت کمتری برخوردار بوده و همین موضوع سبب شده تا در برخی موارد تصمیم درستی گرفته نشود و تسهیلات به طور صحیح در اختیار فعالان قرار نگیرد.
افزایش دانش فنی و تعداد کارشناسان
مشکانی معتقد است، افزایش دانش فنی و تسلط کارشناسان برای تعیین و مشخص کردن میزان اعتبار مالی مورد نظر از جمله مواردی است که زمینه را برای افزایش تعداد سرمایه‌گذار در فعالیت‌های معدنی مهیا خواهد کرد. وی به مزیت‌های صندوق بیمه معادن اشاره کرد و افزود: کاهش پیدا کردن میزان ریسک فعالیت‌های معدنی و افزایش تعداد فعالان در حوزه معدن از جمله موارد مهمی است که صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی به ارمغان می‌آورد.
(نرگس قیصری – گروه معدن – برگرفته از روزنامه صمت مورخ 1394/02/10)

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.