نخبگان دانشگاهی به گسترش اکتشافات معدنی کمک کنند

نخبگان دانشگاهی به گسترش اکتشافات معدنی کمک کنند

نخستین جلسه کمیته اکتشاف خانه معدن ایران، هفته گذشته با ترکیب جدید و با حضور فعالان حوزه اکتشاف کشور در محل خانه معدن ایران برگزار شد. در این جلسه که به عنوان نخستین جلسه شورای سیاست‌گذاری کمیته اکتشاف در خانه معدن ایران برپا شد ،

مسائل و چالش‌های موجود در حوزه اکتشافات معدنی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در این میان کمک گرفتن از نخبگان، دانش‌آموختگان رشته معدن، شرکت‌های مهندسی مشاور و… برای پیشبرد اهداف تعریف شده در حوزه اکتشافات در دستور کار این تشکل قرار گرفت. به عقیده کارشناسان بخش معدن به ویژه اکتشاف، یکی از راهکارهایی که می‌تواند منجر به توسعه فعالیت‌های اکتشافی و همچنین ایجاد ارتباط میان بخش صنعت و دانشگاه شود، این است که دولت در این راه پیشقدم شود و در اجرای برخی از پروژه‌های معدنی از دانش‌آموختگان بخش معدن کمک بگیرد تا هم پروژه با هزینه کمتری اجرا شود و هم استفاده از دانش فنی دانش‌آموختگان رشته معدن آسان‌تر شود. به گزارش صمت، کوروش شعبانی رئیس کمیته اکتشاف خانه معدن ایران در ابتدای نشست با تشریح راهبرد این کمیته اظهار کرد: این جلسه نخستین جلسه ما به عنوان شورای سیاست‌گذاری اکتشاف خانه معدن ایران است. او افزود: ما به این نتیجه رسیدیم که تغییراتی در این کمیته اعمال کنیم و امیدواریم موثر واقع شود. در واقع ما از فعالان حوزه اکتشاف، نخبگان، دانشگاهیان، شرکت‌های مهندسی مشاور و گروه‌های مختلفی را انتخاب کردیم تا اعضای این کمیته باشند. شعبانی گفت: خانه معدن استان‌ها راه‌اندازی شده و۳۱ استان، خانه معدن مستقل دارند. در کنار این موضوع، شاهدیم کمیته‌های مختلفی در خانه معدن به وجود آمده و در حال فعالیت هستند، پس تا کمیته اکتشاف در استان‌ها فراگیر شده و تشکیل شود، نیازمند زمان است. رئیس کمیته اکتشاف خانه معدن ایران در ادامه افزود: در دوره جدید فعالیت این کمیته تصمیم گرفته شد که شورای سیاست‌گذاری کمیته اکتشاف ایران ازگروه‌های مختلف عضو داشته باشد. همچنین از فعالان شاخه‌های مختلف، شرکت‌های مشاور، دانشجویان، مدیران بخش‌های مختلف اکتشاف کشور در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، وزارت صنعت، معدن و تجارت، نخبگان اکتشافی، استادان و دانشجویان، مهندسی مشاور و سایر نهادهای مربوط برای همکاری با کمیته دعوت به عمل خواهیم آورد. وی ادامه داد: تاکنون گروهی ۱۰۰نفره انتخاب شده و بخشی از این گروه به این جلسه دعوت شده‌اند. اعضای هیات رئیسه این کمیته معتقدند که باید از نظر همه استفاده
شود. به گفته شعبانی، در دوره جدید بنا داریم مشکلات پیش روی مکتشفان با جدیت بیشتر بررسی شود تا بتوانیم برای رفع این مشکلات پیشنهادهایی به نمایندگی از بخش خصوصی به دستگاه‌های اجرایی ارائه دهیم.

ارتباط صنعت و دانشگاه به کاهش هزینه‌ها می‌انجامد
منصور قربانی، نایب رئیس کمیته اکتشاف خانه معدن با اشاره به لزوم تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت مطرح کرد: من عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی بودم و در موسسه پژوهشی خصوصی فعالیت دارم، در نتیجه نوع ارتباط موجود میان دانشگاه با صنعت را به خوبی احساس کردم. وی با بیان این مطلب افزود: سال‌های بسیاری است که تلاش می‌کنیم بین دانشگاه و صنعت ارتباط خوبی شکل بگیرد، اما این اتفاق نیفتاده است. به نظر می‌رسد این ۲ بخش، راه جدایی در پیش گرفته‌اند اما باید راهکاری برای تقویت ارتباط آنها وجود داشته باشد زیرا دانشگاه دانشجو تربیت می‌کند تا در صنایع کشور به‌کار گرفته شود. به گفته نایب رئیس کمیته اکتشاف خانه معدن ایران، درحال‌حاضر فارغ‌التحصیلان رشته معدن و زمین‌شناسی نمی‌توانند با صنعت ارتباط برقرار کنند، زیرا برای اینکه بتوانند در صنعت فعالیت کنند آموزش لازم را ندیده‌اند. به عنوان نمونه، دانش‌آموختگان معدنی توان تهیه گزارش فنی را نداشته و در این زمینه ضعف دارند. به نظر من اگر واحد درسی در این زمینه تعریف شود، آگاهی فارغ‌التحصیلان نسبت به کار در صنایع معدنی افزایش می‌یابد. این دروس فنی آموزشی را صنعت می‌تواند به وزارت علوم پیشنهاد دهد. قربانی ادامه داد: این دانشجوها و فارغ‌التحصیلان نمی‌دانند چگونه می‌توان یک محدوده معدنی را ثبت کرد و وظایف و جایگاه سازمان‌ها و تشکل‌های معدنی مانند سازمان نظام مهندسی و خانه معدن را نمی‌دانند. اگر سازمان‌های دولتی بخش معدن پروژه‌هایی را به دانشگاه‌ها واگذار کنند، مشکل دانشگاه و صنعت رفع می‌شود و به سطح دانشگاهی کشوردرراستای آموزش کمک خواهد شد. اگر معدنکاران، پروژه‌های پژوهشی را در زمینه اکتشاف و محیط‌ زیست تعریف کنند، معدنکار از پرداخت بخشی از حقوق دولتی‌اش معاف خواهد شد. به عقیده وی، بین صنعت و دانشگاه باید ارتباط تنگاتنگی وجود داشته باشد که متاسفانه این امر محقق نشده است. برای نزدیک کردن این ۲بخش، راهکارهای مختلفی وجود دارد که هر یک باید بررسی شوند چراکه دانشگاه، دانشجو را آموزش می‌دهد تا بتواند به بازار کار و صنعت مورد نظرش وارد شود، این در حالی است که دانشجویی که وارد صنعت می‌شود، باید چندین سال تجربه کسب کند و در ابتدا توان انجام فعالیت‌های فنی را ندارد. وی ادامه داد: دانشگاه‌ها برای اجرای پروژه‌های پژوهشی، معافیت مالیاتی دارند. اگر بخش‌های دولتی پروژه‌هایی را به دانشگاه ارجاع کنند، این پژوهش‌ها با نرخ پایین‌تر اجرا می‌شوند. اگر معدنکار پروژه‌ای را برای دانشگاه تعریف کند، می‌تواند از حقوق دولتی معاف شود و هزینه‌های خود را کاهش دهد. برای استفاده از معافیت حقوق دولتی، مطالعات مختلفی همچون زیست محیطی، اکتشاف و… می‌تواند در قالب پژوهش‌های دانشگاهی انجام شود.

بزرگترین چالش معدنکاران، محیط‌زیست است
سیداحمد مشکانی، دیگر عضو هیات رئیسه کمیته اکتشاف خانه معدن اظهار کرد: با توجه به فعالیت و تجربه‌ای که در دانشگاه، سازمان زمین‌شناسی و چندین شرکت اکتشافی دارم، بزرگترین چالش معدنکاران را محیط‌زیست می‌دانم و اعتقاد دارم این موضوع تنها با همفکری و هماهنگی بیشتر سازمان محیط‌زیست و منابع طبیعی با بخش معدن قابل رفع شدن است. مشکل دیگر بخش معدن، این است که قوانین روز به روز تغییر می‌کنند. او افزود: بیشتر سرمایه‌گذاران بخش اکتشاف معدن از نداشتن ثبات در قوانین هراس دارند که باعث می‌شود سرمایه جدیدی وارد توسعه پهنه‌های اکتشافی کشور نشود. به گفته وی، ایران ذخایر بزرگ و فراوانی از مواد معدنی دارد اما به دلیل نبود بودجه، این ذخایر به بهره‌برداری نمی‌رسد. یکی دیگر از مسائل اکتشافات این است که با کمبود نیروی زبده و سختکوش روبه‌رو هستیم و باید بر نیروی فارغ‌التحصیلان یا نسل جدید رشته معدن و زمین‌شناسی متمرکز باشیم. از سویی می‌بینیم در بسیاری از نقاط معدنی، فرمانداران و استانداران از فعالان معدنی حمایت نمی‌کنند و بیشتر با معارضان محلی همراه می‌شوند. این در حالی است که ما باید آنها را متوجه کنیم که معادن با خود، اشتغال، آبادانی و توسعه به همراه می‌آورند؛ در واقع فعال شدن معادن بر ارتقای سطح زندگی مردم منطقه اثر قابل قبول و مثبتی دارد. وی در ادامه سخنانش افزود: اختصاص نیافتن تسهیلات به بخش اکتشاف و دادن بیشترین اعتبارات به بخش‌های استخراج، فعالیت‌های اکتشافی را با مشکل روبه‌رو کرده و از طرف دیگر نبود تمایل نداشتن سرمایه‌گذاران خارجی برای ورود به بخش اکتشاف در ایران باعث شده تا ما در این بخش با مشکلاتی روبه‌رو شویم. عضو هیات رئیسه کمیته اکتشاف ادامه داد: نبود نقدینگی برای هزینه‌های اکتشاف باعث می‌شود پروژه‌ها با هزینه‌های بسیار پایین‌تر از حد واقعی اجرا شوند و در نهایت اطلاعات ناقصی به‌دست آید.
وی در ادامه به هزینه‌هایی که از سوی مکتشفان پرداخت می‌شود اشاره کرد و افزود: هزینه‌های اکتشافی تحت تاثیر عوامل بسیاری است. به عنوان نمونه نرخ سوخت به طور مستقیم موجب افزایش هزینه‌های اکتشافی می‌شود یا افزایش هزینه‌های آنالیز آزمایشگاهی باعث می‌شود اکتشاف‌گر تعداد نمونه‌های کمتری را تهیه کند.    

توجه ویژه به مهندسان مشاور
وحید صائب‌فر، عضو هیات رئیسه کمیته اکتشاف خانه معدن در ادامه این نشست با اشاره به جایگاه مهندس مشاور در معدنکاری بخش خصوصی مطرح کرد: به نظر من اکتشاف هم علم است و هم فن. به این شکل که علم در دانشگاه ترویج می‌شود اما فن، هم در دانشگاه و هم در فضای کاری ترویج خواهد شد. وی با بیان این مطلب افزود: در مقطعی بستر مناسبی برای علم‌آموزی در بخش معدن وجود داشت و دانشجویان می‌توانستند به خوبی در این مسیر قدم بگذارند. این دوره، اوج رشته مهندسی مشاور بود و ما ۱۵۰مهندس مشاور ثبت شده داشتیم که از سازمان گرید دریافت کرده بودند. در واقع شرایط به گونه‌ای بود که ۴۰۰ یا ۵۰۰ نفر می‌توانستند در زمینه مهندسی مشاور کار کنند و در کنار ما که تجربه این کار را داشتیم، آموزش ببینند اما بنا به دلایلی ادامه پیدا نکرد. موضوع بعدی که این عضو کمیته اکتشاف خانه معدن به آن پرداخت در زمینه بودجه اکتشافات معدنی بود. به گفته وی، به طور معمول این موضوع جزو بودجه‌های عمومی بوده و از سوی دولت تعریف می‌شده است. وی با بیان مطلب در ادامه افزود: کاهش بودجه عمرانی در کشور در سال‌های گذشته سبب شد تعداد مهندسان مشاور روز به روز کم شود به گونه‌ای که اکنون ما تنها بین ۲۰ تا ۲۵ شرکت مهندسین مشاور نیمه فعال داریم و نوع فعالیت آنها به نوعی همچون زندگی نباتی است و تنها نفس می‌کشند زیرا پروژه‌هایی برای اجرا کردن در اختیار ندارند.
صائب‌فر ادامه داد: از سوی دیگر ما شاهدیم که تعداد فارغ‌التحصیلان رشته معدن و زمین‌شناسی در دانشگاه‌ها کم شده اما تعداد فارغ‌التحصیلان در مقطع ارشد و دکترا که خواهان ورود به بازار کار هستند بسیار زیاد است. این در حالی است که شرکت‌ها به دلیل شرایط اقتصادی‌شان نمی‌توانند این نیروی جوان با استعداد را جذب کنند. در واقع این دانش‌آموختگان کسانی هستند که عمرشان را در علم‌ آموزی برای این رشته‌ها گذرانده‌اند و دانش اندوخته قابل قبولی دارند. وی در ادامه با اشاره به رقابت ناسالم در شرکت‌های مهندسی مشاور بخش خصوصی گفت: متاسفانه پروژه‌ای که در یک مناقصه اعلام می‌شود، شرکت‌ها را به دلیل نبود فهرست‌بها با سردرگمی روبه‌رو می‌کند. به همین دلیل ۱۰ سالی است که با همکاری برخی صاحب‌نظران این عرصه، فهرست بهایی آماده کرده‌ایم که به تازگی مورد تایید جامعه مهندسین مشاور و همچنین سازمان نظام مهندسی قرار گرفته است و ما می‌توانیم این فهرست را در اختیار بقیه شرکت‌ها بگذاریم. به عقیده وی، نظام قیمت‌گذاری در اکتشاف بسیار حائز اهمیت است و امیدواریم فهرست بهای اکتشاف با کمک سازمان ایمیدرو و شرکت تهیه و تولید موادمعدنی ایران، هر چه زودترنهایی شود و بتوانیم آن را به سازمان برنامه و بودجه ارائه کنیم.

پیشینه فعالیت کمیته اکتشاف زیاد است
غلامرضا حمیدی انارکی، عضو هیات مدیره خانه معدن ایران یکی دیگر از حاضران در جلسه کمیته اکتشاف خانه معدن ایران بود.
وی درباره پیشینه فعالیت کمیته اکتشاف خانه معدن ایران اظهار کرد: کمیته اکتشاف و کمیته قانون جزو نخستین کمیته‌هایی بودند که در خانه معدن ایران شکل گرفتند و پیشینه فعالیت آنها به ۱۲ سال می‌رسد. وی با اشاره به مسائل مطرح شده در این جلسه از سوی حاضران، خواستار یافتن راهکار برای آنها شد و در ادامه با مخاطب قرار دادن حاضران در جلسه گفت: متخصصان این رشته که در این جلسه حضور دارند چه راهکاری برای حل مشکلات بخش اکتشاف دارند؟
حمیدی انارکی ادامه داد: سرمایه‌گذاران در حوزه اکتشاف، باید به دنبال متخصصان درحوزه اکتشاف بروند و از آنها برای انجام کار در محدوده‌های معدنی خود دعوت به عمل آورند اما به دلیل وجود مشکلات بسیار در این راه با چالش روبه‌رو می‌شوند. ما باید این مسائل را با کمک ایمیدرو و سازمان‌های دیگر رفع کنیم.
عضو هیات مدیره خانه معدن ایران افزود: خانه معدن استان‌ها ظرفیت گسترده‌ای دارند و می‌توانند کمیته اکتشاف را در استان‌ها دایر کنند و در جلسه‌های کمیته اکتشاف خانه معدن ایران هم حضور داشته باشند.
به عقیده حمیدی انارکی، مخاطبان ما در خانه معدن ایران از تمامی بخش‌ها هستند. پس تقسیم وظیفه در این تشکل معدنی، حرف نخست را می‌زند که نتیجه آن تشکیل کمیته‌های تخصصی هر حوزه بوده است. در این میان ما می‌توانیم نکته‌هایی را که باید درباره اکتشافات معدنی جدی گرفته شود، در کمیته اکتشاف مطرح کنیم و همه اعضا درباره موضوع مطرح شده پیشنهادهای‌شان را ارائه دهند.
عضو هیات مدیره خانه معدن ایران در ادامه افزود: در سال‌های گذشته برای جمع‌آوری نظرها درباره بودجه اکتشاف فعالیت بسیاری انجام شد و در نهایت برای برنامه پنجم توسعه برنامه مدونی به منظور اکتشافات معدنی، آماده و ارائه کردیم. اگرچه این برنامه به تصویب رسید اما بودجه‌ای برای اجرای آن تهیه نشد و سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور نیز به دلیل نبود اعتبار نتوانست آن را اجرا کند. پس به نظر می‌رسد بهتر باشد کمیته اکتشاف، نظر فعالان اکتشافی را در راستای سیاست‌گذاری‌های کلان به دولت منتقل کند.
اکتشاف ۲جنبه دارد
محمد علی ملاک‌پور، بازنشسته سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور یکی دیگر ازحاضران در جلسه کمیته اکتشاف خانه معدن اظهار کرد: حوزه اکتشاف، مشکلات و چالش‌های بسیاری دارد که می‌توان به مواردی همچون روش کار و بودجه آن اشاره کرد. از طرفی حوزه اکتشافات از ۲جنبه علمی- نرم افزاری و فنی- سخت افزاری برخوردار است.
به گفته وی، ۲ موضوع یادشده مرز مشخصی دارند. به این شکل که جنبه نرم‌افزاری در اکتشافات برعهده سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات بوده و نمونه آن مطالعات پهنه‌هاست که باید روی مواردی همچون زمین‌شناسی عمومی، اقتصادی، مورفولوژی و… متمرکز باشد اما درباره بخش فنی اکتشاف که شامل حفاری مغزه‌گیری، حفر تونل و زمین‌شناسی مهندسی است، دراینجا سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور نمی‌تواند میزان ذخیره قطعی را اعلام کند چراکه هزینه بسیاری باید صرف آن کند که در توان بودجه سازمان نیست. ملاک‌پور ادامه داد: برای مطالعه هر پهنه باید لایه‌های مختلفی تهیه شود و لایه‌های مختلف همچون ماگماتیسم، ولکانیسم، مورفولوژی و متالوژنی تلفیق شوند.
ایمیدرو اکتشافات را گسترش داده است
علی اصغرزاده، مدیر اکتشافات سازمان ایمیدرو نیز در این جلسه اظهار کرد: سازمان ایمیدرو در ۵ سال گذشته توانسته سهم فعالیت‌های اکتشافی را افزایش دهد و همچنین بودجه مناسبی را به این بخش اختصاص دهد. وی با بیان این مطلب افزود: حدود ۲۵۰هزار تا ۳۰۰ هزار کیلومترمربع پهنه در اختیار سازمان ایمیدرو قرار گرفته و اکنون مطالعات آن پایان یافته است. همچنین لایه‌های مختلف اطلاعاتی با یکدیگر تلفیق شده‌اند و لازم است راستی‌آزمایی درباره آنها انجام شود تا نقاط دارای ظرفیت شناسایی شوند.
اصغرزاده ادامه داد: تاکنون۹۰ درصد کار انجام شده و ۱۰درصد باقی مانده نیز به دلیل مشکلات مربوط به قوانین محیط‌ زیست و منابع طبیعی به مشکل برخورده و انجام نشده است. به گفته مدیر اکتشافات سازمان ایمیدرو، در پهنه سنگان ۳۹ محدوده امیدبخش پیدا شده و از سوی سازمان استان مربوط، ۲۶ محدوده واگذار شده و ۱۳محدوده در حال رفع معارض است. فعالیت‌های اکتشافی روی پهنه بیجار و قروه نیز به پایان رسیده و انتظار می‌رود ۲ معدن سنگ‌آهن مناسب معرفی شود. وی ادامه داد: در پهنه ۴۵ هزار کیلومتری آباده-جازموریان، کانسارهای آهن و کرومیت شناسایی شده که در مرحله واگذاری قرار دارد و تا پایان سال ۹۷، تمام ۲۵۰ هزارکیلومترمربع به فراخوان خواهد رسید و بخش خصوصی می‌تواند در این محدوده‌ها فعالیت کند. به گفته اصغرزاده، سازمان ایمیدرو تا مرحله بهره‌برداری از محدوده‌های معدنی پیش نخواهد رفت و محدوده‌های مستعد را واگذار خواهد کرد. این در حالی است که متاسفانه اکتشافات معدنی در ایران تاکنون نتوانسته وارد بورس شود.
مدیراکتشافات ایمیدرو افزود: نظام آموزشی ایران خلل‌های بسیاری دارد و نیروهای خوب ما در حال خروج از کشور هستند. همچنین بیشتر پروژه‌هایی که به شرکت‌های مختلف فعال در حوزه معدن داده می‌شود خروجی مناسب ندارند. به نظر می‌رسد تا فهرست بها تهیه نشود کار به درستی پیش نخواهد رفت چراکه شرکت‌ها قیمت‌های انتحاری می‌دهند و با کمترین نرخ، کار را می‌گیرند و به بدترین شکل انجام می‌دهند. این در حالی است که اکتشاف بی‌کیفیت باعث عقیم ماندن اکتشاف می‌شود.
شناسایی ۴۱ محدوده ظرفیت‌دار از سوی ایمپاسکو
مدیر اکتشاف شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران (ایمپاسکو) نیز در جلسه کمیته اکتشاف خانه معدن ایران اظهار کرد: شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، ۱۱ پهنه به مساحت ۵۰ هزار کیلومتر در اختیار داشته که دفاعیه ۱۱ پهنه انجام شده و ۴۱ محدوده دارای ظرفیت شناسایی است و مناقصه‌های مختلفی برای آنها برگزار شده است.
به گفته حسام مقدم‌علی، بر اساس آنچه مصوب شده برای تمام این محدوده‌ها پروانه اکتشاف گرفته خواهد شد و مطالعات تا فاز اکتشاف عمومی پیش خواهد رفت تا شناخت کافی از محدوده وجود داشته باشد. در مرحله بعد ۳ سال زمان برای سرمایه‌گذار در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: حال اگر ذخیره‌ای با ارزش اقتصادی در این محدوده‌ها یافت شود، با آنها شرکت مشترکی ایجاد می‌کنیم و پروانه به آن شرکت منتقل می‌شود. همچنین اگر سرمایه‌گذار یا شرکت مورد نظر از بخش خصوصی باشد می‌تواند با مراجعه مستقیم به صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی، خود را بیمه کند. وی در ادامه با بیان اینکه لازم است کمیته اکتشاف هدف‌گذاری مشخصی داشته باشد، افزود: شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، برای ارتقای کیفی در کار، مشاوران را موظف کرده تا شریک خارجی داشته باشند. این موضوع در چند سال گذشته در مناقصه‌های برگزار شده، لحاظ شده تا اگر ضعف فنی وجود داشته باشد، برطرف شود.
همکاری خانه معدن با سازمان زمین‌شناسی
محمدجعفر صادقی‌پناه، یکی دیگر از حاضران در جلسه کمیته اکتشاف خانه معدن ایران به اقدامات انجام شده از سوی خانه معدن در حوزه اکتشافات پرداخت و گفت: در جلسه‌ای که با دکتر لک، رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور داشتم، اتاقی برای خانه معدن ایران در این سازمان در نظر گرفته شد.
به گفته وی، باید در زمینه مسائل روز در حوزه اکتشافات صحبت کرد. همچنین باید بین اعضای هیات رئیسه کمیته اکتشاف خانه معدن ایران با سازمان ایمیدرو همکاری ایجاد شود. به عقیده صادقی‌پناه، در شورای‌عالی اکتشاف، نظرها باید در زمینه تدوین استراتژی اکتشاف مطرح شود. همچنین باید از نظرهای بنگاهی و شخصی جلوگیری شود. این در حالی است که بخش خصوصی نیز مشکلاتی دارد که کمیته اکتشاف باید این مشکلات را بشنود.
نگاه صنفی به اکتشاف
محمدرضا بهرامن، رئیس خانه معدن ایران نیز به عنوان یکی دیگر از حاضران در جلسه کمیته اکتشاف اظهار کرد: باید موارد مطرح شده در کمیته اکتشاف محدود شود تا بتوان بحث و بررسی بیشتری روی آنها انجام داد.
همچنین باید با نگاه منافع صنفی، کار را در این حوزه به پیش برد و مواردی که در دوره گذشته دنبال می‌شده را در اولویت قرار داد. وی همچنین در ادامه گفت: لازم است در انتهای سال یعنی در اسفند، مستندات، اقدامات و… را بر اساسی داده‌های آماری و اعداد و ارقام ارائه کنیم.
سخن آخر….
حوزه اکتشافات در ایران از مشکلات و چالش‌های بسیاری برخوردار بوده و باید تدبیری برای بهبود این بخش اندیشیده شود. یکی از مهم‌ترین مسائل موجود در این بخش، کمبود منابع مالی و بودجه‌ای است که سالانه برای اکتشافات معدنی در نظر گرفته می‌شود. توجه بیشتر دولت به این حوزه و در نظر گرفتن سهم بیشتر منابع مالی تا حدودی می‌تواند باعث تسریع فعالیت‌های اکتشافی شود. در کنار این موضوع، کارشناسان و فعالان حوزه اکتشاف معتقدند یکی از راهکارهایی که می‌تواند باعث توسعه اکتشافات معدنی در کشور شود شریک شدن با شرکت‌های خارجی پیشرفته است. در واقع از این راه ضمن وارد کردن دانش فنی و فناوری به ایران، می‌توان میزان اکتشافات و ذخایر کشف شده را در کشور افزایش داد.

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.