ایران؛ شاهراه آبی ترانزیت محصولات معدنی می‌شود

ایران؛ شاهراه آبی ترانزیت محصولات معدنی می‌شود

نرگس قیصری ـ گروه معدن: سیستم حمل‌ونقل یکی از بخش‌های مهم در حوزه معدن و صنایع معدنی است.
انتقال مواد معدنی و هزینه‌ای که به این منظور پرداخت می‌شود اثر بسیاری روی قیمت تمام شده محصول دارد. به همین دلیل نیاز است تا زیرساخت‌های لازم برای سیستم حمل‌ونقل تامین شده تا علاوه بر کاهش هزینه‌های حمل‌ونقلی، جابه‌جایی مواد معدنی تسریع شود. به گفته کارشناسان و فعالان معدنی سیستم حمل‌ونقل موادمعدنی همواره با مشکلات و چالش‌هایی روبه‌رو بوده است. تحریم‌های بین‌المللی یکی از مواردی است که سبب شده تا جابه‌جایی مواد معدنی از طریق راه‌های آبی با مشکل مواجه شده و برخی از شرکت‌های خارجی اجازه ورود به آب‌های آزاد ایران را نداشته باشند و به ناچار محموله خود را به بندر دیگری فرستاده و از آنجا به ایران ارسال کنند و مشکلاتی همچون افزایش مدت‌زمان بارگیری و تحویل کالا را به وجود آورند. اما اکنون با برداشته شدن تحریم‌ها شاهدیم که شرکت‌های بزرگ کشتیرانی جهان تمایل خود را برای همکاری و ورود به بنادر ایران اعلام کرده‌اند.
اگر این شرکت‌ها قصد ورود به بخش معدن و جابه‌جایی محصولات معدنی را داشته باشند، شاهد تسهیل در امور صادرات و واردات محصولات معدنی به کشور خواهیم بود.
با توجه به شرایط جغرافیایی ایران می‌تواند به شاهراه حمل‌ونقل برای کشورهای منطقه تبدیل شده و ترانزیت محصولات معدنی کشورهای همسایه از طریق بنادر ایران انجام شود. در این زمینه نظر تعدادی از کارشناسان و فعالان معدنی را جویا شدیم که در این گزارش می‌خوانید:
مزیت شرکت‌های بزرگ کشتیرانی
سید احمد مشکانی، کارشناس و فعال معدنی نیز بر این باور است که ورود شرکت‌های بزرگ کشتیرانی ۲ مزیت برای حمل مواد معدنی دارند. او در این باره به صمت گفت: یکی از امتیازات یا مزیت‌های استفاده از کشتی‌های بزرگ باربری برای جابه جایی مواد معدنی ایجاد شرایط رقابتی برای تعیین قیمت است که احتمال کاهش یافتن نرخ‌ها را به وجود می‌آورد. دومین امتیاز استفاده از این کشتی‌ها تسریع در عملیات بارگیری به دلیل تجهیزات مدرن موجود در این کشتی‌هاست.
او ادامه داد: شرکت‌های بزرگ کشتیرانی برای اطمینان خاطر از فعالیت‌های خود و همچنین جلب اعتماد صاحبان محصولات، فعالیت‌ها و کشتی‌های خود را بیمه کرده و با در اختیار داشتن جایگاه ویژه و برنامه‌ریزی‌های بلند مدت میزان هزینه‌ها را برای شرکت به حداقل می‌رسند.
(نرگس قیصری – گروه معدن – برگرفته از روزنامه صمت مورخ 1394/05/18)

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.