استرالیا و برزیل از چین رودست خوردند

استرالیا و برزیل از چین رودست خوردند

کتایون ملکی – گروه معدن: بازی شروع شده در بازار سنگ‌ آهن درست مانند کلاف سردرگمی شده است که برای یافتن سرنخ باید از راهکارها و استراتژی‌های جدید استفاده کرد. اما این‌بار شرکت‌های بزرگ به‌ویژه شرکت‌های فعال در استرالیا و برزیل هستند که باید از این کلاف درهم پیچیده نجات پیدا کنند.
تا چندی پیش چین نیز خود در میان این کلاف بود اما امروز چین درحال رهایی از این کلاف است و به گفته کارشناسان، این برزیل و استرالیا هستند که قربانی سیاست‌های چین در بازار سنگ‌آهن می‌شوند.
اما بدون شک شرکت‌های بزرگ تولید سنگ‌آهن که در گذشته برنامه‌های افزایش تولید را در اختیار داشتند امروز به دنبال استراتژی‌های ویژه برای مقابله با این بحران هستند تا بتوانند در ادامه راه در بازار سنگ‌آهن حضور داشته باشند. با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده از سوی فعالان و کارشناسان این حوزه مبنی‌بر اینکه بازار سنگ‌آهن از اواخر سال ۲۰۱۵م با تغییرات مثبتی مواجه می‌شود، شرکت‌های بزرگ برای بهره‌برداری از این فرصت پس از رکودی طولانی در حال برنامه‌ریزی خواهند بود.
برزیل و استرالیا مخالف تعطیلی معادن
استاد دانشگاه و کارشناس معدن نیز در گفت‌وگو با صمت درباره این موضوع اظهار کرد: درحال‌حاضر مهم‌ترین نکته‌ای که کشورهای بزرگ تولیدکننده سنگ‌آهن دنبال می‌کنند، موضوع کاهش هزینه‌های استخراجی و همچنین کاهش هزینه‌های حمل‌ونقلی است که می‌تواند نقش مهمی در مقابله با بحران سنگ‌آهن داشته باشد. احمد مشکانی گفت: هزینه حمل‌ونقل امروز بخش زیادی از هزینه‌های تولیدی را دربر گرفته است و می‌تواند مزیتی برای رقابت در بازارهای جهانی باشد. به عنوان مثال هزینه تولید سنگ‌آهن در ایران از استخراج تا تبدیل به فوب برای مسیرهای نزدیک ۶۰ هزار تومان و برای مسیرهای دور ۱۰۰هزار تومان است، درحالی که این هزینه برای کشورهایی همچون استرالیا و برزیل حدود ۱۸ تا ۲۵ هزار تومان است در نتیجه قدرت رقابت ایران در بازارهای جهانی کاهش خواهد یافت.
وی ادامه داد: امروز شرکت‌های بزرگ سنگ‌آهن در جهان به دنبال کاهش هزینه‌های تولیدی خود هستند و در همین رابطه از فناوری جدید برای استخراج استفاده می‌کنند که بر کاهش هزینه‌ها بسیار تاثیرگذار است.
به گفته مشکانی، از اقدامات دیگری که شرکت‌های بزرگ به دنبال آن هستند، استفاده از حمل‌ونقل ریلی و ایجاد هلدینگ‌های معدنی برای کاهش هزینه‌های استخراج و حمل‌ونقل است. همچنین این شرکت‌ها برای کاهش هزینه‌های خود ماشین‌آلات مورد نیاز در معدن را نسبت به وضعیت معدن تغییر می‌دهند. به طور کلی برای کاهش هزینه‌ها باید روش‌های استخراجی مورد بررسی قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه معادن بزرگ در ایران دولتی هستند، افزود: این موضوع عمده‌ترین تفاوت میان ایران و کشورهای دیگر به شمار می‌آید زیرا در کشورهای دیگر، معادن بزرگ خصوصی هستند و به همین دلیل افراد تلاش می‌کنند سود بیشتری به‌دست آورند در حالی که معادن دولتی همیشه برای محصولات خود مشتری خواهند داشت. شرکت‌های خصوصی برای دستیابی به سود بیشتر به دنبال کاهش هزینه‌های تولیدی خود خواهند بود.
مشکانی تاکید کرد: البته فراموش نکنیم یکی دیگر از راهکارهایی که می‌تواند به عنوان استراتژی مقابله با بحران سنگ‌آهن تلقی شود فرآوری محصولات معدنی به روش‌های کم‌هزینه است. شرکت‌های بزرگ معدنی به‌ویژه شرکت‌های بزرگ سنگ‌آهن به دنبال روش‌های استحصال مواد معدنی ارزان و فرآوری به روش‌های ارزان هستند که در آن میان می‌توان به فناوری باد برای فرآوری اشاره کرد.
به گفته این کارشناس بخش معدن با توجه به بحران پیش‌آمده در بازار سنگ‌آهن، دولت برزیل و استرالیا با تعطیلی معادن این حوزه مخالفت کرده‌اند درنتیجه فعالان این بخش باید به دنبال کاهش هزینه‌های خود برای ادامه حیات در بازارهای جهانی باشند.
(کتایون ملکی – گروه معدن – برگرفته از روزنامه صمت مورخ 1394/02/07)

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.