ارائه تسهیلات شاهراه جلوگیری از خام‌فروشی

ارائه تسهیلات شاهراه جلوگیری از خام‌فروشی

خام‌فروشی موضوعی است که همواره مورد توجه فعالان و مسئولان معدنی قرار گرفته و سعی بر آن بوده تا از فروش محصولات خام جلوگیری شود.

درواقع فروش محصولات معدنی خام دلایل مختلفی دارد که ازجمله مهم‌ترین آنها می‌توان به هزینه‌های بالای فرآوری مواد معدنی اشاره کرد.
چراکه راه‌اندازی کارخانه‌های فرآوری محصولات معدنی نیازمند انباشت مالی فراوان است و باید توجه کرد که بهره‌برداری و تولید محصولات معدنی یک بازه زمانی بلندمدت را می‌طلبد.
به همین دلیل با توجه به نرخ تورمی که در کشور وجود دارد و تسهیلاتی که در اختیار افراد گذاشته می‌شود، سود بالایی را به خود اختصاص داده است از این‌رو تمایل کمتری برای ورود به این بخش و سرمایه‌گذاری برای ایجاد واحدهای فرآوری وجود دارد.
ازسوی دیگر نوسان نرخ ارز از دیگر مواردی است که تاثیر آنها روی قیمت ماشین‌آلات و تجهیزات معدنی محسوس بوده و باعث افزایش چندین برابری آنها شده است.
حال با توجه به اینکه با انجام عملیات فرآوری روی محصولات معدنی ارزش‌افزوده مناسبی را برای تولیدکنندگان به دنبال خواهد داشت از این‌رو در صورتی که امکان عملیات فرآوری برای محصولات معدنی برای معدنکار وجود داشته باشد دیگر خبری از خام‌فروشی نخواهد بود و به این ترتیب فعالان معدنی نیز تمایلی به فروش محصولات به صورت خام نخواهند داشت.
همچنین از دیگر مواردی که می‌توان به آن اشاره کرد دانش فنی مورد نیاز برای فرآوری برخی کانی‌های معدنی است که به دلیل در اختیار نداشتن آنها امکان فرآوری این دسته از کانی‌ها را سخت و مشکل ساخته است.
به عنوان مثال عناصر نادرخاکی که از ارزش اقتصادی فراوانی برخوردار هستند اما به دلیل نبود دانش فنی درکشور امکان فرآوری آنها وجود نداشته و همین امر مشکلاتی را درپی داشته است.
احمد مشکانی / کارشناس معدن
(برگرفته از روزنامه صمت مورخ 1393/11/08)

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.